Domů
Stanovisko Rady AŘZŠ
k návrhu novely zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících (10.12.2019)
V návrhu předkládaném MŠMT je vložen §9a. Podle něj může ředitel školy po omezenou dobu tří let uznat za kvalifikovaného učitele jakéhokoli absolventa magisterského studia, tedy i bez pedagogického vzdělání.
Rada AŘZŠ chápe důvody, které vedly MŠMT k tomuto opatření, neboť vnímáme aktuální kritický nedostatek učitelů v některých regionech. Zároveň upozorňujeme na to, že toto řešení rozhodně není systémové. Jediným systémovým řešením je zajištění dostatku kvalitních a kvalifikovaných pedagogů. Toho lze dosáhnout pouze zlepšením systému vzdělávání (aby byl zajištěn odpovídající počet kvalifikovaných a aprobovaných absolventů) a zlepšením podmínek pro výkon učitelské profese (aby množství těchto absolventů neodcházelo do jiných oborů). S novelou zákona tedy souhlasíme za předpokladu, že toto opatření bude jasně deklarováno jako dočasné a plná kvalifikovanost bude i v budoucnu trvalou podmínkou pro výkon učitelského povolání.
Tisková zpráva AŘZŠ
Asociace ředitelů základních škol stávku vyhlášenou ČMOS PŠ na středu 6.11. 2019 nepodporuje. Deklarovaným požadavkem stávky není zvýšení platů učitelů, ale přesun části finančních prostředků určených na platy učitelů z nenárokových složek do složky tarifní. Cíl stávky tedy chápeme jako snahu o omezení pravomocí ředitelů v oblasti odměňování pracovníků.
AŘZŠ dlouhodobě prosazuje navýšení nenárokových složek platů pedagogických pracovníků, neboť to je jeden z motivačních a hodnotících nástrojů kvality pedagogické práce. Deklarované cíle stávky jsou tedy v rozporu s cíli asociace. AŘZŠ konstatuje, že navýšení platů pedagogických pracovníků od 1.1. 2020 o 10% je nedostatečné vzhledem k náročnosti práce vysokoškolsky vzdělaných učitelů a vzhledem k průměrné mzdě v profesích podobně náročných na práci a vzdělání. Za dostatečné považujeme navýšení platů o 15%.
PaedDr. Michal Černý - prezident AŘZŠ
Ing. Jaroslav Jirásko, MBA - viceprezident AŘZŠ